zaterdag 26 februari 2011

Ritten-quota leidt tot 'creatieve' aanpak ambulancediensten

Onnodige ambulanceritten zorgen ervoor “dat we de zorg nog duurder maken dan die al is en dat premies meer omhoog gaan dan ze zouden moeten”, stelde Pieter Hasekamp, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland donderdagavond in het actualiteitenprogramma Uitgesproken EO.

Aanleiding voor de uitspraak is een vertrouwelijk memo van directeur Ger Jacobs van de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord dat de programmamakers in handen hadden gekregen. In de memo lijkt het bedrijf werknemers aan te sporen tot het inzetten van ambulances voor kleine kwalen waarbij ambulancevervoer eigenlijk niet noodzakelijk is. Doel is om aan de rittenquota te voldoen, vastgesteld door de overheid. In een reactie op de ontwikkelingen bij het ambulancebedrijf stelt Hasekamp dat het onaanvaardbaar is als er inderdaad onnodige ritten vanuit financiële overwegingen plaatsvinden. “Elke zorgaanbieder die onnodige zorg levert, legt daarmee een onterechte rekening neer bij de premiebetaler”. De volgende stap is volgens Hasekamp nagaan of er inderdaad sprake is van frauduleuze praktijken. Als dit zo blijkt te zijn, dan zullen eventueel benadeelde zorgverzekeraars maatregelen nemen, verwacht Hasekamp.

Verkeerde prikkels
Zorgverzekeraars zijn niet betrokken geweest bij het Convenant Ambulancezorg dat de overheid met de sector heeft afgesloten. “Er is destijds gewaarschuwd dat daar verkeerde prikkels in zaten. Voor de toekomst willen wij naar een model met een tijdelijke concessie waarin ambulancebedrijven grotendeels worden beloond op basis van een vast budget, gekoppeld aan een aantal prestatie indicatoren”, voegt Hasekamp toe.

Zorgverzekeraars krijgen grotere rol

Als het aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid ligt krijgen verzekeraars de komende jaren een grotere rol bij het verdelen van het beschikbare geld over verschillende ziekenhuizen. De verzekeraars zullen dan moeten beslissen welke ziekenhuizen klinieken meer of minder geld krijgen.

Failliet door plannen
Het nieuwe systeem zou goed nieuws zijn voor snelgroeiende privéklinieken. Die waren van mening dat een individueel groeiplafond voor hen funest zou zijn. De plannen van Schippers zouden voor hun dus voordelig zijn. Aan de andere kant is het slecht nieuws voor slecht presterende ziekenhuizen en klinieken die door de plannen failliet zouden kunnen gaan.
Concurrentie en innovatie

Op dit moment worden ziekenhuizen betaald uit vaste budgetten. Per 2012 zullen zij betaald worden per behandeling. Dit moet voor meer concurrentie en innovatie zorgen. Wel voorzien de plannen van de minister in een overgangsfase tot 2015 waarin het risico van kostenexplosies zo veel mogelijk beperkt wordt. Om hiervoor te zorgen heeft de minister afspraken gemaakt met medisch specialisten, bijvoorbeeld dat hun honorarium de komende jaren niet met meer dan 2,5 procent per jaar mag stijgen. Zulke afspraken probeert ze nu ook met ziekenhuizen te maken. De groeiruimte van ziekenhuizen wordt flink beperkt aangezien de omzet van ziekenhuizen de laatste jaren met 7 procent is gegroeid.

Bron: fd

Themabijeenkomst Solidariteit in de Zorg

Vereniging Achmea organiseert dinsdag 22 maart, aanvang 17:00 uur, in Oegstgeest een themabijeenkomst over Solidariteit in de Zorg. In 'Corpus, reis door de mens' brengt Vereniging Achmea aansprekende personen uit de gezondheidszorg bijeen om in discussie te gaan met klanten van de Achmea-merken.

In het panel hebben onder andere vertegenwoordigers van de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg (RVZ) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) zitting. Namens de zorgaanbieders nemen een ziekenhuisdirecteur en een cardioloog deel aan de discussie. Als ervaringsdeskundige praat Bas van de Goor, oud-topvolleyballer en diabetespatiënt mee. Namens Achmea is Roelof Konterman, divisievoorzitter Zorg aanwezig.

Het thema dat wordt besproken, concentreert zich rondom de vraag of solidariteit op dit moment nog wel de belangrijkste waarde is in ons denken over gezondheid en gezondheidszorg. Wie weet nog dat onze zorgverzekering is gebaseerd op solidariteit? Door onze premie te voldoen betalen we mee aan de zorgkosten van diegenene die ziek worden. Zijn we daarmee ook verplicht om onszelf gezond te houden? En heeft ons zorgstelsel de juiste prikkels in zich om artsen en verzekeraars te motiveren zich meer te richten op kwaliteit van leven en minder op acute zorgverlening?

Visies
Volgens Marcel Grossfeld, cardioloog in ziekenhuis Bernhoven in Veghel, moet het stelsel drastisch op de schop. Maar hij waarschuwt dat als de overheid en verzekeraars de regie krijgen, onze zorg een variant wordt op de Engelse National Health Service, oftewel géén service en enorme wachttijden. Efficiency is nodig maar zorg is niet een product zoals in een worstenfabriek.

Bas van de Goor, voormalig topvolleyballer maar ook diabetespatiënt, weet hoe belangrijk preventieve zorg is. Mits aanbieders van zorg de patiënt echt centraal stellen en hun gezamenlijke zorg onderling goed afstemmen, zijn diabetespatiënten tot grote prestaties in staat. Zie de website van zijn foundation: www.bvdgf.org

Petra Schout, beleidsmedewerker bij de NPCF, vindt het belangrijk dat we solidair blijven en een breed basispakket behouden voor iedereen. Het klopt dat gezonde jongeren moeten betalen voor zieke ouderen, maar die jongeren worden op termijn ook oud. Op dat moment willen zij ook kunnen rekenen op de solidariteit van de jongere generatie.

Daar is Pieter Vos, secretaris bij het RVZ, het niet mee eens. De huidige solidariteit in de zorg legt een te zware wissel op onze samenleving en is niet meer op te brengen. Bovendien moet het maar eens afgelopen zijn met de disbalans waarbij patiënten erg veel rechten maar slechts weinig plichten kennen. Het wordt tijd dat iedereen verantwoordelijkheid neemt voor zijn gedrag en zijn gezondheid.

Discussie
Vorige week werd op de Vereniging Achmea Community al flink gediscussieerd over eigen verantwoordelijkheid en solidariteit (http://www.facebook.com/verenigingachmea). De meningen liepen hier redelijk uiteen, maar het overheersende beeld was dat men bereid is om samen de kosten te blijven dragen, ook van zieken met een ongezonde levensstijl. De meest genoemde reden hiervoor is dat men vindt, dat de grens tussen gezond en ongezond leven nauwelijks te trekken is.

zondag 20 februari 2011

Zilveren Kruis Achmea komt met nieuwe dienst: De Zorgregelaar, gewoon iemand die helpt

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea is onlangs gestart met een nieuwe service voor haar verzekerden: De Zorgregelaar. De dienst bestaat er uit dat klanten ondersteuning en advies krijgen bij het regelen van langdurige zorg.

De Zorgregelaar is vooral bedoeld voor die klanten die zorg nodig hebben vanwege een langdurige ziekte, handicap of ouderdom of mantelzorgers en daardoor te maken krijgen met een overvloed aan regelingen en instanties. Zo valt een groot deel van de zorg die deze mensen nodig hebben onder de AWBZ, maar moet je voor huishoudelijke hulp weer bij het zorgloket van de gemeente zijn (WMO). Terwijl ziekenhuiszorg, geneesmiddelen of fysiotherapeut weer worden vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. In de praktijk is het vaak een hele toer om uit te zoeken waar je moet zijn voor welke voorziening.

Klanten van Zilveren Kruis Achmea die daarbij geholpen willen worden kunnen nu een beroep doen op De Zorgregelaar. Deze bestaat uit een overzichtelijke website waar een compleet overzicht te vinden is van de beschikbare zorg en hulp voor ieders individuele situatie. Als er toch nog vragen zijn is er de telefonische helpdesk van De Zorgregelaar, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 18:00 uur. Tot slot is er ook de mogelijkheid dat een specialist van Zilveren Kruis Achmea regeltaken van de verzekerde of mantelzorger overneemt voor een aantal uren (afhankelijk van de gekozen aanvullende verzekering.)

Unie KBO, de grootste seniorenorganisatie van Nederland, toont zich enthousiast over de service. Stella Salden, directeur Unie KBO: "Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans is dat je zorg nodig hebt, en hoe groter ook de kans dat je dat zelf allemaal niet meer kunt regelen. Voor onze doelgroep is De Zorgregelaar dan ook een uitkomst. Bovendien sluit deze service naadloos aan bij het werk van onze vrijwillige ouderenadviseurs."

Esther Nijstad is zo'n Zorgregelaar van Zilveren Kruis Achmea: "Patiënten voelen zich al gefrustreerd dat ze in de molen van het medisch circuit terecht zijn gekomen en dan hebben ze ook nog de 'last' van onduidelijke organisaties en instellingen waar ze mee te maken krijgen. Ik ben blij dat ik hierin wat kan gaan betekenen. En voor onze klanten de ingewikkelde regels kan verhelderen en zo kan helpen bij het maken van keuzes."