vrijdag 29 oktober 2010

Jongere betaalt in 2011 helft meer voor zorgverzekering

AMSTERDAM - Jongeren tussen de 18 en 22 jaar gaan volgend jaar ongeveer 50 procent meer betalen voor hun zorgverzekering. Dat komt doordat tandheelkunde voor deze groep niet langer wordt vergoed in de basisverzekering, en bovendien de basispremie gemiddeld met 10 procent stijgt.Een 20-jarige vrouw betaalt dit jaar nog 80 euro per maand voor de goedkoopste studentenverzekering Zekur van Univé. Wanneer zij verzekerd wil blijven voor de kosten van de tandarts, gaat zij maandelijks 35 tot 40 euro meer betalen.

Eerste inventarisatie
Dit blijkt uit een eerste inventarisatie van de zorgpremies voor 2011 van vergelijkingssite Independer.nl. Tot nog toe is slechts van een handvol verzekeraars de premie bekend, waaronder CZ en DSW. Hoewel de meeste verzekeraars hun premies pas volgende week bekendmaken, is al duidelijk dat zij met gemiddeld 10 procent stijgen. Dat is de hoogste stijging sinds de invoering van de zorgverzekeringswet in 2006.

Edmond Hilhorst van Independer.nl denkt dat zorgverzekeraars zich zulke hoge premiestijgingen veroorloven omdat weinig verzekerden van verzekeraar veranderen. De afgelopen jaren stapte gemiddeld 4 procent van de verzekerden over nadat de nieuwe premies in november bekend waren gemaakt. Alleen in het eerste jaar na de introductie van de Zorgverzekeringswet wisselde 20 procent van verzekeraar. 'De concurrentie in de autoverzekeringsmarkt bijvoorbeeld is veel harder. Daar stapt jaarlijks 30 procent over, dus dan moet je wel scherp aan de prijs blijven', aldus Hilhorst.

Lees verder voor meer informatie >>

Stijging premie zorgverzekering 2011 (radio 1)

We betalen steeds meer voor onze zorgverzekering. Deze dagen worden de nieuwe premies voor volgend jaar weer bekend gemaakt en het lijkt erop dat de premies basisverzekering ongeveer 10% omhoog gaan. Bij de aanvullende verzekeringen zijn er grotere verschillen, maar deze lopen op tot 30% prijsstijging. Edmond Hilhorst van Independer.nl sprak hierover in het Radio 1 Journaal.


Radio 1 - Zorgverzekering from Independer.nl on Vimeo.

donderdag 28 oktober 2010

Zorgverzekeraars gebruiken uniforme kwaliteitseisen

Zorgverzekeraars gaan in 2011 gezamenlijk voor vier aandoeningen het kwaliteitsbeleid van de specialisten gebruiken bij de inkoop van zorg. Het gaat om de behandeling van dikkedarmkanker, Parkinson, nierdialyse en bariatrische chirurgie (maagbandjes).

De zorgverzekeraars sluiten aan bij het kwaliteitsbeleid dat de beroepsgroep zelf in gang heeft gezet. Door dit beleid een belangrijke plek te geven in het inkoopproces, dragen de zorgverzekeraars bij aan de implementatie van het kwaliteitsbeleid van de medisch specialisten en daarmee een betere kwaliteit van zorg. Hoewel kwaliteit tijdens de onderhandelingen van verzekeraars met zorgaanbieders al jarenlang onderwerp van gesprek is, denkt Sjoerd Terpstra, senior beleidsadviseur Zorg, dat inkopen op basis van uniforme kwaliteitscriteria een verdere impuls kan geven aan de rol van verzekeraars: “Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat ze hun inkooprol goed vervullen en bijdragen aan een beheerste kostengroei. Door uniforme kwaliteitseisen centraal te stellen, kunnen ze dat beter waarmaken. Samen met patiënten- en consumentenorganisaties willen zorgverzekeraars aanbieders stimuleren om transparant te zijn over dat wat ze doen. Verzekerden kunnen daardoor rekenen op kwalitatief goede zorg.”

Bron: Zorgverzekeraars Nederland

woensdag 27 oktober 2010

OHRA ontvangt Independer.nl award als populairste zorgverzekeraar

OHRA is de meest gekozen zorgverzekeraar bij vergelijkingssite Independer.nl en ontvangt de Independer.nl award uit handen van Ruud Martens, algemeen directeur van Independer.nl. Op grond van een vergelijking op prijs en kwaliteit van alle polissen werd OHRA meer gekozen dan elke andere verzekeraar. Het bijzondere van deze award is dat het de ultieme publieksprijs is. Hij is namelijk gebaseerd op de individuele afwegingen van de 16.000 consumenten die via Independer.nl een keuze maakten voor een zorgpolis. OHRA kwam hierbij als meest populaire uit de bus en sleept terecht de Independer.nl award in de wacht. De tweede prijs gaat naar CZdirect, gevolgd door Anderzorg. De volledige ranglijst is te vinden op weblog.independer.nl

Verzekeringen als die van OHRA kunnen op Independer.nl onafhankelijk met elkaar worden vergeleken op grond van prijs, voorwaarden en kwaliteit van de dienstverlening. De bezoeker kan aansluitend zijn gewenste keuze direct en eenvoudig met korting afsluiten op de website.

Ruud Martens: “De jarenlange investeringen van OHRA bij de ontwikkeling van producten en dienstverlening die optimaal aansluit bij de klantbehoefte, worden hiermee beloond. We zien dit als erkenning voor het uitstekend begrijpen van, en inspelen op de klantbehoefte”.

Robert Otto, directeur OHRA: “Deze award is natuurlijk een geweldige erkenning van de kwaliteit van onze zorgpropositie. Vooral omdat de toekenning is gebaseerd op consumentvoorkeuren. Naast goede prijs-kwaliteitverhoudingen van onze zorgverzekeringen bieden we service en gemak. En dat geldt ook voor het komende jaar.”

Consument onbekend met forse premiestijging zorgverzekering 2011

Zorgpremies stijgen met 10 procent bijna twee keer zo hard als verwacht

De basispremie stijgt in 2011 met gemiddeld 10 procent. Ook de premies voor de aanvullende zorgverzekeringen gaan met 10 procent omhoog. Dit betekent dat een gezin circa 250 euro per jaar meer gaat betalen voor de zorgverzekering. Het is de grootste stijging sinds de invoering van het nieuwe Zorgstelsel in 2006. Nederlanders verwachten echter dat de basisverzekering met slechts 6 procent zal stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl, uitgevoerd door TNS NIPO.

Oorzaak hogere zorgpremies
De voornaamste oorzaak van de forse premiestijging is het tekort van 3,4 miljard euro in het Zorgverzekeringsfonds van de overheid. “De afgelopen jaren kwamen de ramingen van de overheid niet overeen met de werkelijke kosten in de zorg. Die waren veel hoger. Om het tekort weg te werken verlaagt de overheid in 2011 de bijdrage, die alle zorgverzekeraars uit het Zorgverzekeringsfonds krijgen. Met als directe gevolg dat de premies voor de zorgverzekering harder stijgen dan ooit tevoren”, verklaart Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl.

Meer overstappers verwacht
Volgens TNS NIPO verwacht 78 procent van de Nederlanders dat de basispremie minder dan 10 procent zal stijgen. Gemiddeld schatten zij de verhoging op 5,7 procent. Momenteel weet 30 procent van de ondervraagden nog niet of ze bij hun huidige zorgverzekeraar blijven. “Veel consumenten zullen onaangenaam verrast zijn als zij hun premie voor 2011 onder ogen krijgen. Daarom verwachten wij meer overstappers dan vorig jaar. Door te switchen van zorgverzekering kunnen zij namelijk honderden euro’s per jaar besparen”, aldus Hordijk.

Premiestijging zorgverzekering 2011
CZ kwam vandaag als eerste van de grote zorgverzekeraars naar buiten met de premies van de zorgverzekering voor 2011. Naar verwachting zullen Achmea, Agis, Menzis en VGZ snel volgen. Gezamenlijk hebben deze vijf maatschappijen 90 procent van de markt in handen. Hordijk: “Op basis van de eerste premies die bekend zijn, verwachten wij dat zorgverzekeraars de prijs voor een basisverzekering met gemiddeld 10 procent zullen verhogen.”

maandag 25 oktober 2010

Meerderheid voor hogere zorgpremie bij ongezonde levensstijl

Met een meerderheid van 54% blijken consumenten van mening dat bij een ongezonde levensstijl een hogere zorgpremie rechtvaardig is.

De tegenstanders zijn met 43% in de minderheid en het tij lijkt zich dan ook te keren voor de aanhangers van een verdergaande bemoeienis van de Overheid met onze gezondheid.

Slechts 3% had geen mening over dit onderwerp.

Het onderzoek is uitgevoerd onder bezoekers van de website www.unitedinsurance.nl in oktober.

zondag 24 oktober 2010

EU-Hof: Nederland mag zorgbijdrage vragen van pensionado’s

De zorgpremie die Nederland oplegt aan de zogenoemde pensionado’s is niet in strijd met het Europese socialezekerheidsrecht. Dit gaat om personen die pensioen ontvangen uit Nederland, maar in een andere EU-lidstaat wonen. Zij zijn sinds de nieuwe Zorgverzekeringswet uit 2006 verplicht om in Nederland zorgpremie betalen en zich aan te melden bij de Centrale Zorgverzekeringsautoriteit. Dat antwoordt het EU-Hof op prejudiciële vragen van de Centrale Raad van Beroep. Wel moet alsnog worden onderzocht of de pensionado’s als burgers van de EU verschillend zijn behandeld ten opzichte van ingezeten van Nederland als gevolg van de hervorming van het ziektekostenstelsel in 2006.

Het EU-Hof deed zijn uitspraak in een arrest van 14 oktober 2010 in de zaak 345/09 (Van Delft e.a. tegen het College voor Zorgverzekeringen.

Vóór 2006 was een deel van deze groep particulier verzekerd. Deze particuliere verzekering werd op 1 januari 2006 automatisch beëindigd, omdat de pensionados verplicht verzekerd werden op grond van de nieuwe zorgverzekeringswet die toen in werking trad. Nederland hield vervolgens automatisch de verplichte zorgpremie in op het pensioen. Bovendien zijn de pensionado’s verplicht zich aan te melden bij Centrale Zorgverzekeringsautoriteit.

Daar zijn de gepensioneerden het niet mee eens. Zij stellen dat ze geen zorg ontvangen in Nederland en dus ook niet wensen mee te betalen aan het ziektekostenstelsel in Nederland. De EU-coördinatieverordening inzake sociale zekerheid 1408/71 (nu 883/2004) verplicht Nederland echter de kosten te betalen van de zorg die zij in het buitenland ontvangen, voor zover zij daar ook recht op zouden hebben als zij in Nederland woonden.

De pensionado’s willen dus eigenlijk dat deze verordening niet op hun van toepassing is. Maar daar is het Hof het niet mee eens. Het Hof oordeelt dat deze groep personen, omdat zij pensioen ontvangen uit Nederland, niet kunnen ontkomen aan het Nederlandse ziektekostenstelsel. Dat is bovendien inherent aan het systeem van de Nederlandse regeling, die is gebaseerd op solidariteit. Deze personen doen uiteindelijk ook een beroep op deze solidariteit, ook al is het indirect via het woonland. De inhouding op het pensioen en de verplichte aanmelding bij het CZV zijn dus toegestaan.

In het tweede deel van het arrest gaat het Hof in op de vraag of de wijzigingen in het zorgverzekeringsstelsel inbreuk maken op het recht van de pensionado’s om vrij te reizen en te verblijven in andere EU-lidstaten op grond van hun EU-burgerschap (artikel 21 EU-Werkingsverdrag). Het algemene ziektekostenstelsel in Nederland pakt volgens de pensionado’s namelijk minder gunstig uit dan de particuliere verzekering die zij vóór 2006 hadden. Als zij een aanvullende verzekering willen bovenop de verplichte ziektekostenverzekering, dan moesten zij die nieuw afsluiten. Door de Nederlandse regering is naar voren gebracht dat dit evengoed geldt voor personen die in Nederland wonen. Het Hof kan dat echter niet beoordelen. Het staat aan de nationale rechter (in casu de Centrale Raad van Beroep) om te beoordelen of er sprake van een verschil behandeling tussen ingezetenen van Nederland en niet-ingezeten bij de overgang in 2006. Als er een verschil is voor wat betreft de globale dekking tegen ziektekosten, dan staat het EU-burgerschap hieraan in de weg.

Meer informatie op:
Dossier EU-hof

Bereikbaarheid zorgverzekeraars kan beter

Volgens de Consumentenbond zouden zorgverzekeraars nog iets aan hun telefonische en digitale bereikbaarheid moeten doen. De Bond onderzocht vijftien zorgverzekeraars in de maanden juni en juli 2010.

Telefonische bereikbaarheid
Hoewel wachten aan de telefoon nooit leuk is, blijkt dit vaak wel de realiteit te zijn. De Consumentenbond stelt dat het bij acht van de vijftien onderzochte zorgverzekeraars gemiddeld langer dan een minuut duurde, voordat er iemand aan de lijn kwam. De bereikbaarheid van de zorgverzekeraars per telefoon is wel verbeterd ten opzichte van de uitkomst van een soortgelijk onderzoek uit 2007.

Digitale bereikbaarheid
Op de digitale weg valt er ook nog wel het een en ander te verbeteren. Een aantal zorgverzekeraars stuurt geen automatische ontvangstbevestiging. Verder is ruim één op de tien van de digitale berichten die de Bond verstuurde aan de klantenafdeling van zorgverzekeraars nooit beantwoord. Daarnaast was het in 14% van de gevallen ook nodig om nogmaals een bericht te sturen, omdat een vraag niet geheel was beantwoord of omdat het antwoord nieuwe vragen opriep. "De digitale klantvriendelijkheid is voor forse verbetering vatbaar", concludeert de Consumentenbond.

Per verzekeraar is overigens 30 keer telefonisch en 30 keer per mail een vraag gesteld.
Het hele artikel over dit bereikbaarheidsonderzoek onder zorgverzekeraars valt in de Consumentengids van november te lezen.

Bron: Consumentenbond

Forse premiestijging zorgverzekeringen zet consument niet aan tot overstappen

Slechts 4,6% van alle zorgverzekerden is van plan om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen per 1 januari 2011. Dat percentage komt neer op 760.000 consumenten. Dit blijkt uit recent onderzoek van TNS NIPO in opdracht van vergelijkingssite Independer.nl. Bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 stapte 19% van de verzekerden over. In de jaren erna liep het percentage overstappers terug naar 3,6% in 2008. Eind 2009 steeg dit percentage licht naar 4,3%. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit.

TNS NIPO vraagt voor Independer.nl elke week 100 zorgverzekerden naar hun wens om van zorgverzekeraar te wisselen per 1 januari. Het onderzoek loopt tot en met half december. Independer.nl werkt elke week de uitkomsten van het onderzoek bij op: http://www.independer.nl/zorgverzekering/info/overstapmonitor.aspx 

Het nieuwe zorgstelsel werd 5 jaar geleden ingevoerd om de marktwerking in de zorg te stimuleren. Maar daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen. Alleen op 1 januari 2006 stapten een groot aantal verzekerden over. Hoewel de premies voor de zorgverzekering jaarlijks (fors) stijgen, heeft de consument zijn belangstelling voor overstappen verloren. Verzekeraars kunnen vrijwel ongestraft de premies verhogen en de pakketten uitkleden. Independer.nl heeft geen echte verklaring voor het uitblijven van de marktwerking. Een reden kan zijn dat de consument denkt dat het vergelijken van zorgverzekeringen een lastige klus is. Maar de vele vergelijkingssites op internet kunnen de consument er snel en eenvoudig bij helpen. Een andere verklaring kan zijn dat consumenten denken dat zorgverzekeringen weinig van elkaar verschillen. Ook dat is niet zo. Door het goed kiezen van juiste dekking kunnen consumenten een zorgverzekering kiezen die goed aansluit op hun zorgbehoeften en persoonlijke situatie. Gezinnen kunnen daarmee tientallen tot wel honderden euro's per jaar besparen.