Volgens de Consumentenbond zouden zorgverzekeraars nog iets aan hun telefonische en digitale bereikbaarheid moeten doen. De Bond onderzocht vijftien zorgverzekeraars in de maanden juni en juli 2010.
Telefonische bereikbaarheid
Hoewel wachten aan de telefoon nooit leuk is, blijkt dit vaak wel de realiteit te zijn. De Consumentenbond stelt dat het bij acht van de vijftien onderzochte zorgverzekeraars gemiddeld langer dan een minuut duurde, voordat er iemand aan de lijn kwam. De bereikbaarheid van de zorgverzekeraars per telefoon is wel verbeterd ten opzichte van de uitkomst van een soortgelijk onderzoek uit 2007.
Digitale bereikbaarheid
Op de digitale weg valt er ook nog wel het een en ander te verbeteren. Een aantal zorgverzekeraars stuurt geen automatische ontvangstbevestiging. Verder is ruim één op de tien van de digitale berichten die de Bond verstuurde aan de klantenafdeling van zorgverzekeraars nooit beantwoord. Daarnaast was het in 14% van de gevallen ook nodig om nogmaals een bericht te sturen, omdat een vraag niet geheel was beantwoord of omdat het antwoord nieuwe vragen opriep. "De digitale klantvriendelijkheid is voor forse verbetering vatbaar", concludeert de Consumentenbond.
Per verzekeraar is overigens 30 keer telefonisch en 30 keer per mail een vraag gesteld.
Het hele artikel over dit bereikbaarheidsonderzoek onder zorgverzekeraars valt in de Consumentengids van november te lezen.
Bron: Consumentenbond
Geen opmerkingen:
Een reactie posten